
Lucrările de construcție a noului pod rutier peste râul Prut, la Ungheni, au fost lansate, sâmbătă, 26 aprilie, în cadrul unui evenimentul festiv cu denumirea simbolică „Podul de Flori”. Oficialii de pe ambele maluri ale Prutului au subliniat că acesta este primul pod care va fi construit, iar alte patru poduri peste Prut urmează să intre în construcție anul viitor.
Poduri de piatră peste Prut
În cadrul evenimentului, președintele Parlamentului Igor Grosu a spus că „dacă acum 35 de ani înaintașii noștri au făcut un pod de flori și au dat jos sarma ghimpată de la Prut, generației noastre îi revine obligația să construiască poduri de piatră”.
„În anii 1990 a fost vremea podurilor de flori, acum a venit vremea podurilor trainice, construite serios și sănătos, de beton și din fier. Vice prim-ministrul român Marian Neacșu a spus că „acest pod reprezintă o cale, este calea Moldovei, prin România, spre Europa. Acest pod este un început, vor fi altele, iar bunăstarea Moldovei depinde de dezvoltarea infrastructurii și de legătura cu țara”.
Pe lângă Podul de la Ungheni, încă patru poduri peste Prut urmează să fie construite. Cu bani europeni
Ministrul Transporturilor din România, Sorin Grindeanu, a subliniat că pe lângă Podul de la Ungheni, încă patru poduri peste Prut urmează să fie construite. În acest an vor fi finalizate studiile de fezabilitate, iar 2026 vor intra în construcție. „Acest lucru se întâmpla cu bani europeni, nu din alte părți. E un proiect finanțat prin Mecanismul de Interconectare a Europei”, a subliniat Sorin Grindeanu.
Fostul Comisar european pentru transporturi, Adina Vălean, în al cărei mandat R. Moldova a devenit parte a Mecanismului de Interconectare Europeană, a spus că din punct de vedere al transporturilor, Moldova este integrată deja în UE. „Un pod rutier este mai mult decât o punte peste apă, este o punte între cele două economii, a R. Moldova și României, și de ce nu a UE, este libertate de mișcare, oportunitate de dezvoltare, de mobilitate pentru ambele țări. Mai are o simbolistică, leagă R. Moldova de fapt de UE, iar acest deziderat să devină realitate cât mai curând. Din punct de vedere al transporturilor, eu am integrat deja Moldova în EU, am refăcut hărțile UE și am inclus infrastructura Moldovei în hărțile de transport europene. Moldova stă la masă alături de membri cu drept deplin, cu țările europene, atunci când trebuie să-și găsească finanțarea prin Mecanismul de Interconectare Europeană, adică finanțarea pentru transport. Am liberalizat transportul rutier, nu mai este nevoie pentru transportatorii moldoveni de cote în UE, am investit mult în infrastructura feroviara și rutiera, zeci de milioane pentru granița România-Moldova și Moldova-Ucraina. Asta însemnă că împreună ne putem dezvolta regional, putem ca Iașiul și Chișinăul, prin acest pod rutier, să devină două noduri strategice în regiune, care vor ajuta la dezvoltarea țărilor noastre într-un concert european viitor, pentru progresul și bunăstarea cetățenilor noștri”, a spus Adina Vălean.
Ministrul Infrastructurii Vladimir Bolea a spus că are ferma convingere că până la finele anului curent vor fi finalizate studiile de fezabilitate pentru celelalte 4 poduri peste Prut și în 2026 se va trece la faza de proiectare și construcție a acestora. „Republicii Moldova i s-a oferit și resurse finanțare ca să construim în acest loc primul cap de autostradă, până în sensul giratoriu, care va fi o continuare a podului, autostrada A8, ulterior ea va fi extinsă până la Chișinău și Odesa. Prin aceste proiecte, Guvernul R. Moldova împreună cu Guvernul României și cu Bruxelles-ul, repune R. Moldova în centrul circuitelor economice și leagă țările din regiunea bazinului Mării Negre între ele”, a spus Vladimir Bolea.
Podul va avea o lungime de 261 de metri, cu câte două benzi pe fiecare sens. Podul va uni localitatea Zagarancea din raionul Ungheni și comuna Golăești din județul Iași, fiind parte a Autostrăzii Unirii (A8).