
Publicitatea electorală pe rețele sociale ridică probleme serioase de transparență și legalitate, potrivit Raportului final al Misiunii Promo-LEX de observare a alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional din 20 octombrie/ 3 noiembrie 2024. Peste 35% din activitățile de promovare au fost desfășurate online, prin postări sponsorizate, Google Ads și videoclipuri promovate. Competitorii electorali au raportat cheltuieli de aproximativ 5 milioane de lei. Cele mai multe activități în mediul online au fost desfășurate de PAS și Maia Sandu (36%), Renato Usatîi (PN – 11%) și Alexandr Stoianoglo (PSRM – 8%). Îngrijorător însă este faptul că nu există informații transparente despre sursa reală a acestor finanțări, în special în cazul paginilor anonime care au promovat mesaje electorale. În acest context, Promo-LEX a estimat peste 400 mii de lei neraportați de competitorii electorali pentru publicitatea online. Lipsa unor mecanisme eficiente de monitorizare face ca finanțarea campaniilor electorale prin reclame online să fie aproape imposibil de controlat. Google Ads, care include și promovarea pe Youtube, nu oferă rapoarte privind cheltuielile electorale, iar rapoartele publicate de Facebook în foarte multe cazuri nu sunt transparente privind finanțatorii reali ai publicității plătite. Nici legislația națională nu prevede reguli clare și detaliate privind publicitatea online. Această situație deschide o portiță pentru eludarea regulilor privind finanțarea campaniilor, periclitând corectitudinea procesului electoral. Observatorii Promo-LEX au constat că un volum semnificativ de conținut electoral a fost diseminat prin conturi false sau pagini anonime, dificultăți similare fiind raportate și în scrutinele anterioare.