
Premierul Dorin Recean, a recunoscut astăzi complexitatea situației energetice din țară, dar a subliniat că guvernul are planuri clare pentru a asigura alimentarea cu gaze naturale și energie electrică, în special pe malul drept al Nistrului. Deși situația este dificilă, Dorin Recean a menționat că guvernul este pregătit să facă față acestor provocări, deși întreruperile izolate de energie electrică ar putea apărea.
Premierul a îndemnat cetățenii să fie solidari și să economisească energie electrică, în mod special în orele de vârf, între 07:00-11:00 dimineața și 18:00-23:00 seara, când Republica Moldova este nevoită să cumpere energie de pe piața externă, iar costurile sunt mult mai mari. În urma ședinței de Guvern, Recean a anunțat că toate instituțiile vor primi instrucțiuni suplimentare pentru a optimiza consumul de energie, subliniind că fiecare persoană va beneficia astfel de costuri mai mici.
Ministerul Energiei anunță că pentru a garanta livrarea de energie electrică fără întreruperi pe malul drept al Nistrului va mobiliza toate sursele interne de producere - centralele electrice cu termoficare ale Termoelectrica și CET Nord. Totodată Energocom a contractat 100 MW de la Centrala Nuclearelectrică de la Cernavodă din România la preț plafonat. Alte 100 MW urmează a fi contractați de la Centrala Termoelectrică de la Brazi a OMV Petrom.
Premier Energy Distribution a informat astăzi consumatorii că în cazul sistării furnizării gazelor naturale în regiunea stângă a Nistrului, începând cu 1 ianuarie 2025, a pregătit un program de deconectări planificate, care va fi implementat doar în caz de deficit de putere.
Programul de deconectări va exclude consumatorii de importanță vitală și va fi aplicat într-un mod nediscriminatoriu și proporțional, în funcție de magnitudinea și durata deficitului de energie. De asemenea, operatorul a avertizat asupra riscurilor de întreruperi necontrolate ale energiei electrice, din cauza deficitului de putere în sistemul electroenergetic al blocului comun Ucraina-Republica Moldova. Compania monitorizează situația cu atenție și este în contact constant cu autoritățile centrale și operatorii sistemelor de transport pentru a minimiza impactul crizei asupra consumatorilor.