Manualele de istorie utilizate în școlile din Federația Rusă promovează o imagine ideologizată a Republicii Moldova, prezentând-o drept un teritoriu istoric rusesc și subminând legitimitatea sa ca stat suveran, potrivit unui raport publicat de organizația WatchDog Moldova. Analiza, realizată de istoricul și expertul în securitate Artur Leșcu, susține că manualele pentru clasele a IX-a până la a XI-a rescriu istoria Moldovei într-un mod care justifică pretențiile teritoriale ruse și reflectă o abordare revizionistă asupra trecutului post-imperial.
Potrivit analizei, evenimentele din 1812 și 1940 – anexarea Basarabiei de către Imperiul Țarist, respectiv Uniunea Sovietică – sunt descrise în termeni de „reîntregire istorică”, iar evenimentele din vara anului 1940 sunt prezentate drept „revenire în componența Rusiei”. În același timp, unirea din 1918 cu România este calificată drept „ocupație”, în timp ce imaginea Bucureștiului este prezentată în termeni negativi, evocându-se o așa-zisă „campanie naționalistă de absorbție” a Moldovei
Educație ca instrument geopolitic
Leșcu avertizează că manualele sunt folosite ca mijloc de legitimare a agendei externe a Rusiei, în special în fostul spațiu sovietic. Autorii principali ai acestor materiale sunt figuri apropiate de regimul de la Kremlin, precum Vladimir Medinski, fost ministru al culturii și consilier prezidențial, cunoscut pentru viziunile sale naționaliste și revizioniste.
„Istoria este transformată într-un instrument ideologic menit să glorifice trecutul imperial și sovietic, să justifice politicile actuale ale Kremlinului și să proiecteze o imagine hegemonică a Rusiei în regiune”, afirmă autorul.
Potrivit WatchDog, această formă de educație istorică poate avea consecințe asupra percepției tinerilor ruși și asupra stabilității regionale, alimentând conflicte identitare și susținând indirect intervențiile politice sau militare în vecinătate.