
Deși le văd de mulți ani prin capitalele europene sau la Chișinău, am tot ezitat să folosesc trotinetele electrice. Gheața s-a spart în Italia: după semimaratonul din Chianti — obosiți să mai facem drumul pe jos de la metrou la hotel — am luat trotineta. Și a început! Uauuuu! Nu-i complicat de condus, e nostim, e fain, e cool, e o soluție de mobilitate, la urma urmei!
Și, cum aducem tot ce-i mai bun din Italia acasă, gustul plimbărilor cu trotineta s-a dezvoltat și la Chișinău. Chit că stau la începutul unei piste dedicate pentru astfel trafic, pe strada limbii române - 31 august 1989.
Totul bine și frumos, până într-o zi, când un șofer mai inconștient era cât pe ce să mă lovească la roșu. Mă gândeam că dacă aș fi fost pieton, tot la roșu trecea inconștientul, nu-i de vină trotineta, dar eu, cel puțin, mergeam mai încet. Slavă Domnului, am evitat impactul! M-am speriat, iar frica e un bun catalizator pentru a-ți adresa întrebări existențiale. Să le luăm pe rând.
Războiul din Ucraina a impulsionat utilizarea trotinetelor
Potrivit datelor operatorilor din domeniu, în Chișinău sunt aproximativ 2000 de trotinete electrice de închiriat. Vorbim de cele ale companiilor, nu de cele deținute de oameni în privat.
Pentru a folosi trotineta, trebuie să descarci o aplicație, introduci numărul de telefon (și cardul bineînțeles!), scanezi codul QR pentru a o debloca și… foc la ghete! Ai terminat cursa, aceeași procedură - scanezi trotineta, îi faci o poză în aplicație și asta e. Ai ajuns la destinație și tot acum ți-a venit notificarea despre banii luați din cont. Care, uneori, nu-s mai puțini decât la o călătorie cu taxi, de exemplu.
“Am început din 2021, iar azi compania noastră are peste 1000 de trotinete în utilizare. Parcul e mai mare, de fapt, dar multe sunt în reparație, la încărcare, furate ori… ridicate de poliție, de exemplu”, spune Sorin Chiriac, directorul unei companii de închiriere a trotinetelor.
Utilizarea trotinetelor electrice a cunoscut o creștere explozivă în ultimii ani, devenind un mijloc de transport popular. O alternativă rapidă și accesibilă a mijloacelor de transport convenționale. Nu o dată am observat cum, în drum de la Ciocana spre Centru, o tanti cu cască haioasă, mă depășea cu trotineta, în timp ce eu înjuram din mașină ambuteiajele nemiloase din Chișinău.
“Începutul a fost timid, dar, în mod paradoxal, războiul din Ucraina a impulsionat acest domeniu. Au migrat la Chișinău mulți ucraineni deprinși cu acest tip de transport. Ei au fost primii care l-au folosit masiv. Apoi, localnicii au văzut că e simplu, că are multe avantaje și au preluat exemplul”, adaugă Sorin Chiriac.
Uneori, e mai simplu să mergi 2 km prin centrul Chișinăului cu trotineta, decât să cauți un loc de parcare. Alteori, e mai rapid să treci de ambuteiaje. Ori, pentru 1-2 km, nu chemi taxi, cu trotineta e mai puțin complicat.
În Republica Moldova, mersul pe trotinetele electrice este reglementat în Regulamentul Circulației Rutiere:
- Obligații privind permisul de conducere:
- Dacă trotineta electrică are o capacitate de peste 500 W și poate depăși viteza de 25 km/h, utilizatorii trebuie să obțină un permis de conducere pentru categoria AM.
- Pentru trotinetele cu o viteză maximă sub 25 km/h, nu este necesar un permis de conducere.
2. Zonele de circulație:
- Este permisă deplasarea pe carosabil, în condiții de viteză de până la 50 km/h, și pe pistele pentru bicicliști. Circulația pe trotuare este interzisă, cu excepția celor special amenajate.
3. Condiții de siguranță:
- Trotinetele trebuie să fie echipate cu elemente reflectorizante, faruri și sonerii, iar conducătorii trebuie să poarte veste reflectorizante pe timp de noapte.
- Purtarea căștii de protecție este recomandată, dar nu obligatorie
4. Restricții și amenzi:
- Transportul altor persoane pe trotinete este interzis.
- De asemenea, sunt interzise deplasarea pe drumuri cu viteze maxime mai mari de 70 km/h și utilizarea trotinetelor pentru manevre periculoase
Cu alcool la ghidon: 18 000 lei amenda
Legislația tratează trotinetele electrice ca vehicule, iar conducerea acestora în stare de ebrietate este similară cu cea a altor vehicule motorizate din punct de vedere al sancțiunilor. Amendă de până la 18 000 mdl, ridicarea permisului și evacuarea trotinetei la parcare cu plată.
“Este greșit să gândim că, dacă am băut mult și parcăm mașina, putem folosi trotineta ca alternativă. Poliția știe foarte bine acest lucru, la un local de băuturi din centru, stau agenții chiar lângă ușă și-i vânează pe cei care ies din bar. La Ziua Vinului, 15 trotinete ne-au fost evacuate la parcarea cu plată”, mai spune Sorin Chiriac.
Băut pe trotinetă, devii chiar mai suspect pentru agenții de circulație decât șoferii de autoturisme. Ce om normal se plimbă cu trotineta la 12 sau la 1 noaptea?
Sorin Chiriac mai afirmă că in lista de situații „nestandard” pot fi trecute următoarele cazuri: a distrus trotineta cu toporul, să vadă ce-i înăuntru; a dus-o acasă la Camenca, pentru că poate acolo GPS-ul nu prinde sau a lăsat trotineta la parcarea cu plată, că nu-i a lui și a contorizat 30 000 lei amendă.
În primele opt luni ale anului 2024, în Republica Moldova au fost raportate 62 de accidente rutiere, dintre care 42 au fost cauzate de neatenția sau nerespectarea regulilor de circulație de către utilizatorii de trotinete. Aceste incidente au dus la rănirea a 51 de persoane, dintre care 24 au suferit traumatisme grave. În 13 accidente au fost implicat minori, dintre care 11 au fost răniți ușor și 2 grav.
“Nu poți interizce viitorul”
“Este un fenomen relativ nou, nimeni nu ar fi spus acum 20 de ani că trotineta va fi o alternativă de mobilitate urbană, iar acest fenomen trebuie tratat ca atare, nu ignorat. Nu poți interizce viitorul”, spune consilierul municipal Victor Chironda, expert în dezvoltare urbană.
Potrivit lui Victor Chironda, societățile moderne au reacționat diferit la problema trotinetelor. Orașe precum Copenhaga și Amsterdam au creat piste speciale pentru biciclete și trotinete, reducând riscul accidentelor și îmbunătățind experiența utilizatorilor. În Paris, de exemplu, trotinetele electrice sunt integrate într-un sistem bine reglementat, cu stații de parcare desemnate și limite clare privind viteza și zonele de utilizare. Sunt licitații pentru dreptul de a închiria trotinete, este reglementat numărul lor, viteza, zonele de circulație.
Pe de altă parte, în Barcelona, autoritățile au impus restricții severe asupra trotinetelor electrice din cauza numărului mare de accidente și a problemelor de utilizare necorespunzătoare. Iar, în centrul istoric al Romei, pentru a proteja patrimoniul cultural și pentru a evita aglomerația, trotinetele electrice sunt interzise în anumite zone.
Primarul de Chișnău, Ion Ceban postează, deseori, pe rețelele sociale poze în care circulă cu trotineta.
“Din păcate, el face un deserviciu, pentru că — în afară de propriul PR — nu a făcut nimic pentru infrastructură, nu a dezvoltat pistele de biciclete și trotinete. 31 august e singura excepție, e un proiect la care am insistat când am fost viceprimar și, chiar și acolo, nu s-au respectat toate condițiile proiectului. În loc de poze, am vrea piste”, adaugă Victor Chironda.
Ion Ceban nu a comentat deodamdată aceste acuzații.
Victor Chironda spune că vor mai apărea roți mobile, role, alte tipuri de transport alternativ și autoritățile sunt cele care trebuie să se gândească cum să le integreze în viața orașului.
În ceea ce mă privește, în timp ce mă documentam pentru acest articol, am înțeles că trotineta trebuie abordată mult mai serios: cu vestă, limită de viteză și fără alcool.
Că de folosit simt că o vom folosi tot mai des.