DEZINFORMARE: Ucraina implementează un model educațional de tip nazist

DEZINFORMARE: Ucraina implementează un model educațional de tip nazist
© EPA/ALEXEI NIKOLSKY/RIA NOVOSTI/KREMLIN POOL MANDATORY CREDIT   |   Președintele rus Vladimir Putin (stânga) și prim-ministrul ucrainean Nikolai Azarov (dreapta), la Consiliul Economic Suprem Eurasiatic, la Moscova, Rusia, 24 decembrie 2013.

Politicile educaționale ale Ucrainei reprezentă o continuare a normelor impuse de naziști în teritoriile ocupate acum opt decenii, potrivit propagandei pro-Kremlin.

ȘTIRE: Politica autorităților de la Kiev în domeniul educației amintește de ideile ocupanților hitleriști, a declarat fostul prim-ministru al Ucrainei, Nikolai Azarov. El a menționat că, potrivit indicațiilor naziștilor, slavii trebuiau să posede doar abilități elementare de citire, suficiente pentru a înțelege ordinele primite și să știe să numere doar până la o sută.

„Regimului de la Kiev îi convine această situație, fiindcă un om slab educat și needucat nu va fi capabil să distingă niciodată între minciună și adevăr. El nu va deosebi realitatea de guma de mestecat informațională pe care i-o servește presa”, a scris Azarov.

Fostul premier a comentat și rezultatele recentei olimpiade naționale la matematică din Kiev, remarcând că 93% dintre participanți nu au reușit să rezolve nicio problemă, iar un singur elev din întreaga țară a putut soluționa trei din cele patru exerciții. Azarov a concluzionat ironic că acestea sunt „rezultate excelente” ale reformei educației lansate după lovitura de stat din 2014.

NARAȚIUNI: 1. Ministerul Educației de la Kiev continuă politica regimului nazist de ocupație din perioada celui de al Doilea Război Mondial; 2. În Ucraina a avut loc o lovitură de stat în 2014.

OBIECTIVE: Manipularea opiniei publice prin realizarea unei comparații false între reformele educaționale din Ucraina cu politicile regimului nazist german; justificarea invaziei la scară largă a Rusiei asupra Ucrainei

Realitate: În Ucraina are loc o reformă a învățământului inspirată de modelul european, nu de cel nazist.

DE CE SUNT FALSE NARAȚIUNILE: Reforma educației din Ucraina este inspirată din modelul european, urmărind modernizarea sistemului, adaptarea la standardele UE și promovarea gândirii critice, nu impunerea unei ideologii. Legislația educațională adoptată după 2017, deși criticată de către unele state vecine pentru reducerea orelor de predare în limbile minorităților naționale, a fost ajustată ulterior în cooperare cu experți internaționali și analizată atent de UE. Nici vorbă de o situație asemănătoare cu regimul nazist de ocupație.

Compararea reformei educaționale actuale cu politica nazistă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial este nefondată. Regimul nazist urmărea degradarea intelectuală a populațiilor ocupate, interzicerea limbilor locale și controlul total al gândirii. În schimb, Ucraina promovează pluralismul și libertatea academică. Această deschidere către Occident este exact opusul modelului nazist.

În plus, Ucraina colaborează strâns cu organizații ca UNESCO, Consiliul Europei și UE în elaborarea programelor educaționale. Asemenea inițiative nu pot fi comparate cu o ideologie totalitară. De altfel, acuzația provine în principal din surse pro-Kremlin, care folosesc termenul „nazist” ca armă retorică pentru a delegitima autoritățile de la Kiev și a justifica agresiunea rusă. Prin urmare, afirmația nu are nicio bază factuală sau istorică. Ea reia o strategie veche de propagandă sovietică și post-sovietică, care etichetează drept „fascist/nazist” orice regim sau mișcare ce își afirmă independența față de Moscova.

Reforma educației ucrainene nu are vreo legătură cu politica regimului nazist de ocupație sau cu standardele celui de-al Treilea Reich. În plus, în Ucraina este interzisă ideologia și simbolistica totalitară, iar în manualele școlare regimul nazist și comunist sunt acuzate de declanșarea celui de-Al Doilea Război Mondial. Regimurile respective au fost condamnate la nivel legislativ. Merită menționat faptul că într-un raport prezentat în decembrie 2023, Amnesty International acuza Rusia de transformarea școlilor din localitățile ucrainene ocupate în unelte ideologice. Moscova a fost acuzată că a transformat „educația într-o mașinărie de propagandă pentru îndoctrinarea copiilor” și că încearcă să „distrugă cultura, moștenirea și identitatea ucrainene”.

Evenimentele din Ucraina din 2013-2014 nu au fost o lovitură de stat, ci o amplă mișcare populară, cunoscută drept Euromaidan. Protestele au izbucnit după ce președintele Viktor Ianukovici a refuzat să semneze Acordul de Asociere cu UE, decizie luată sub presiunea Moscovei și contrară dorinței majorității populației. Participarea masivă a tinerilor și a societății civile la aceste proteste a transformat manifestațiile într-o revoltă națională. Reprimarea violentă de către forțele de ordine a amplificat furia publică, iar Ianukovici, pierzând sprijinul politic și popular, a fugit din țară. Aceste fapte arată că nu a fost vorba de o lovitură de stat, ci de o reacție democratică împotriva unui regim autoritar pro-rus. Schimbarea puterii a avut loc ulterior prin alegeri libere (prezidențiale din primăvara și parlamentare din toamna anului 2014), recunoscute de observatori internaționali. Prin urmare, afirmația propagandei ruse despre o „lovitură de stat” este falsă.

SÂMBURE DE ADEVĂR: Există un sâmbure de adevăr în informația privind olimpiada de matematică din Kiev, amintită de Nikolai Azarov: într-adevăr, majoritatea elevilor participanți au obținut rezultate foarte slabe. Totuși, acest lucru nu se datorează nivelului scăzut al educației, ci faptului că problemele/exercițiile propuse au fost mult peste nivelul de dificultate corespunzător clasei a VIII-a și nu au reflectat programa școlară, potrivit analizelor ulterioare. Profesorii de la Kiev au menționat că exercițiile au fost concepute într-un mod care a depășit obiectivele curriculare și nivelul obișnuit al concursurilor școlare, ceea ce a demotivat elevii și a creat impresia falsă că aceștia nu sunt pregătiți. Situația nu are nicio legătură cu ideologii sau comparații precum cea cu nazismul, invocată de propaganda pro-Kremlin, ci ține exclusiv de probleme administrative și pedagogice în procesul de organizare a olimpiadei.

CONTEXT: Nikolai Azarov, premier al Ucrainei între 2010 și 2014, a fugit în Rusia după protestele pro-europene, fiind acuzat de deturnare de fonduri și trădare. De atunci, apare periodic în presa rusă cu mesaje propagandistice care justifică agresiunea împotriva Ucrainei. Kremlinul îi folosește declarațiile pentru a crea iluzia unei „voci ucrainene” critice, deși Azarov nu mai are nicio legitimitate politică și este considerat în Ucraina un fugar și colaborator al Rusiei. Acesta acuză constant autoritățile de la Kiev că ar fi o „juntă nazistă” și un „regim marionetă al Occidentului”, reluând principalele clișee ale propagandei ruse menite să submineze legitimitatea statului ucrainean.

Timp citire: 4 min