Natalia Zaharescu: Din 500 de persoane, urmau să fie selectați cei care s-au manifestat mai activ pe rețele

Natalia Zaharescu: Din  500 de persoane, urmau să fie selectați cei care s-au manifestat mai activ pe rețele
© facebook   |   Jurnalista Natalia Zaharescu

O nouă investigație realizată de Ziarul de Gardă relevă cum sute de conturi false, gestionate de activiști afiliați oligarhului fugar Ilan Șor de la Moscova, sunt folosite pentru a răspândi propagandă pe rețele sociale, în special pe TikTok și Facebook. Investigația, realizată de jurnalista Natalia Zaharescu pe parcursul mai multor luni, dezvăluie modul în care această rețea digitală a fost instruită, extinsă și consolidată după alegerile prezidențiale din toamna anului 2024, cu scopul de a influența scrutinul parlamentar programat pentru 28 septembrie 2025. Activiștii rețelei au fost antrenați în mod organizat de experți ruși, prin canale secrete de Telegram. Cei mai activi au fost selectați pentru a face parte dintr-un grup de propagandiști plătiți direct din Federația Rusă, prin conturi deschise la banca Promsviazbank. Jurnalista Natalia Zaharescu, care a realizat anul trecut o investigație sub acoperire prin care a arătat cum rețeaua lui Șor a contribuit la cumpărarea voturilor a zeci de mii de cetățeni în alegerile din 2024, fiind infiltrată cu numele „Irina Zahar”, a fost contactată din greșeală de un coordonator al rețelei, ceea ce i-a permis să se infiltreze din nou în sistem.

Jurnalista Natalia Zaharescu ne-a povestit într-un interviu cum a fost integrată într-un grup secret de Telegram și cum a participat la campanii de manipulare online.

„Ei lucrează în grupuri secrete pe Telegram...”

VERIDICA: După ce anul trecut ați arătat cum funcționează rețeaua de cumpărare a voturilor alegătorilor moldoveni, imediat după scrutin, din întâmplare, ai ajuns din nou în interiorul rețelei, de data aceasta de dezinformare și propagandă?

Natalia Zaharescu: Am fost foarte mirată când am văzut pe ecranul telefonului numărul rețelei, îl înregistrasem cu numele „Șor”. Telefonul era la o colegă, care-mi spune: „Natalia, sună Șor”. De pe acest număr am fost sunată de mai multe ori, inclusiv când mi s-a indicat cum să votez în turul al doilea la prezidențialele de anul trecut. Am răspuns și în momentul în care am auzit o voce mieroasă, prietenoasă, care-mi spunea: „Bună ziua Irina, vă mulțumim că sunteți cu noi”,  Irina fiind numele meu de cod acolo în rețea, le-am făcut semn colegilor să filmăm. Și noi suntem foarte mirați cum s-a întâmplat, probabil a fost o eroare a cuiva care nu a reușit să scoată datele mele din baza lor de informații. Presupun că nu au fost suficient de atenți, cineva a mers pur și simplu după listă și am nimerit și eu...

VERIDICA: Asta înseamnă că instruirile pentru rețeaua de dezinformare și propagandă au implicat un număr foarte mare de oameni?

Natalia Zaharescu: Da, putem presupune lucrul acesta, pentru că în primul grup în care am fost atunci introdusă, grup pe Telegram, ei lucrează în grupuri secrete pe Telegram, erau vreo 50-60 de persoane. Aceștia erau activiști, din sectorul Botanica, Chișinău, și din Căușeni. Am dedus acest lucru când una din sarcinile date a fost să comentăm, să distribuim informații despre un candidat al unui partid „șorist” la Căușeni, unde erau alegeri locale repetate. Acesta a fost proiectul-pilot, ei au și spus. I-am întrebat dacă noi suntem primii și au spus că suntem primii instruiți, iar acesta fi un proiect care se va extinde pe toată țara.  În următorul grup în care am fost inclusă erau vreo 500 de persoane, presupun că erau de prin toate regiunile. Din aceste 500 de persoane, după câteva luni de instruiri urmau să fie selectați cei care s-au manifestat mai activ pe rețele și să ajungă într-un proiect special pe care l-au numit „InfoLider” și prin care treceam de la instruiri la „muncă”, vorbesc cu citate din ceea ce îmi spuneau ei. Pentru această muncă urmau să fie remunerați cei care participă în proiect și care îndeplinesc sarcinile. În timpul instruirilor nu s-au dat bani, deși cei care participau la instruiri periodic reveneau la întrebări despre bani. Iar acei „curatori” din Rusia răspundeau că „acesta nu e domeniul nostru. Noi doar vă instruim, nu vă putem spune mai multe detalii”. Iar când am ajuns în proiectul „InfoLider”, unul dintre curatori a spus foarte clar și direct că se plătește de la Moscova, direct de la Moscova, nu din partea blocului, un detaliu foarte important. El a explicat că este o înțelegere între ei, ei fiind acest grup de „curatori”, această organizație, și blocul Victorie, ca să-i instruiască pe activiștii pe comunicare ai blocului Victorie despre rețelele sociale, ca să-și aleagă din rândul lor persoane pe care să le folosească pentru un proiect media amplu, care nu neapărat să susțină doar blocul Victorie.

VERIDICA: Această rețea digitală a început să fie constituită, instruită, extinsă și consolidată practic imediat după alegerile prezidențiale din toamna anului 2024, cu scopul de a influența scrutinul parlamentar programat pentru 28 septembrie 2025?

Natalia Zaharescu: Exact. Apelul a fost pe data de 7 noiembrie. Turul doi al alegerilor a fost pe 3 noiembrie, deci exact la patru zile după alegeri și la o săptămână după ce publicasem a doua parte a investigației în care m-am deconspirat arătând că am fost activistă de fapt infiltrată și jurnalist sub acoperire în rândul lor. Au început foarte, foarte devreme, dar presupun că nu eram prima, poate i-au sunat pe alții mult mai devreme, poate chiar imediat după alegeri...

VERIDICA: Iar scopul era foarte clar - scrutinul parlamentar din 2025?

Natalia Zaharescu: Da, da. Ei au spus asta în câteva rânduri. Câțiva curatori diferiți au pronunțat această expresie: „Ne pregătim pentru alegerile parlamentare”. Ne spuneau să păstrăm pe rețele de socializare conturi active, să pară că acolo sunt oameni vii și bine-intenționați în spatele acestor conturi, ca să fie pregătiți exact pentru alegerile parlamentare.

„Ne-au sfătuit din start ca paginile să nu fie pe numele noastre”

VERIDICA: Ce și cum vă instruiau?

Natalia Zaharescu: Oamenii care participau la instruiri, practic au fost luați de mânuță, ca la grădiniță, și învățați lucruri elementare despre rețelele sociale: de la cum să-și faci un cont, până la cum să postezi un text, o fotografie, un video, cum să pui hashtag-uri, cum să scrii un text care să atragă atenția. Ne puneau să scriem pe aceste conturi de exemplu, „care este pasiunea mea, cine sunt eu și îmi place să croșetez, sau îmi place să fac torturi etc”. Asta era în faza inițială de instruire. Ne-au sfătuit din start ca paginile să nu fie pe numele noastre, pe numele activiștilor, ziceau „pentru protecția activiștilor”. Totodată, când au început să fie date în mod mai intens aceste sarcini, se lucra în felul următor: în chatul de pe telegram se dădea „zadanie”, în limba rusă, apoi urma textul în limba română „însărcinare: postați pe Facebook și pe TikTok o postare despre...” Se dădea ideea principală, se publicau hashtag-urile, și link la un cont pe TikTok și unul pe Facebok, ca exemple. Activiștii preluau textul, erau sfătuiți chiar să folosească ChatGPT să-l reformuleze, dar să păstreze ideile, ca să nu fie toate textele la fel, și să-l posteze în aceeași zi. Unele sarcini erau cu instrucțiunea „imediat, postați cât mai repede”. Trebuiau păstrate hashtag-urile, pentru că ei urmăreau impactul anume după aceste hashtag-uri. A și explicat foarte clar unui dintre curatori, Adam, că sunt puse hashtag-uri pentru promovare, care sunt foarte populare și pe care le folosește multă lume, de exemplu #Moldova, #Chișinău, și hashtag-uri specifice, pe care doar ei le folosesc, și după care urmăresc postările, inclusiv hashtag-uri scrise cu greșeli intenționat. El ne spunea că dacă vedeți un  hashtag care vi se pare că e scris greșit, nu e greșit, să știți că Adam l-a făcut.

VERIDICA: Ai scris conținut, ai publicat comentarii, ai făcut „zadanii”?

Natalia Zaharescu: Am făcut „zadanii”. Trebuie să recunosc, altfel nu aș fi fost promovată, nu aș fi ajuns mai departe. Pe toate le-am făcut, le-am descris în investigație. M-am străduit să nu aibă un impact foarte mare, să nu aibă multe like-uri și comentarii.

VERIDICA: Oricum ai trecut pentru următoarea etapă...

Natalia Zaharescu: Am fost aleasă, da. Presupun că nu erau foarte mulți mai breji ca mine... Eram și destul de activă, încercam să pun întrebări, să-mi memorizeze vocea, erau de obicei apeluri audio. A fost un compromis pe care a trebuit să-l fac, pentru că altfel nu aș fi mers mai departe pentru a documenta ancheta. Totodată, de pe aceste conturi puteam să-i urmăresc și eu pe ceilalți din rețea, la fel, urmând sfatul lui Adam, pe acele hashtag-uri.

„Mai multe postări au ținut de situația din România”

VERIDICA: Ce mesaje au fost promovate?

Natalia Zaharescu: Prima sarcină, atunci când am ajuns de la instruire la lucru în acest proiect contra plată, a fost să scriem despre Pușkin, de ziua lui Pușkin, cât de importantă este cultura rusă și cât de important este să avem relații de prietenie între poporul moldovenesc și poporul rus. Apoi a fost acel incident cu „Katiușa”, când această piesă din propaganda militară sovietică a răsunat cântată la un eveniment la Chișinău, la festivalul Mărțișor, fără a fi în program, iar organizatorii au declarat că a fost un incident și că nu au știut. Atunci mesajul a fost foarte dur pe aceste rețele, a fost una dintre cele mai mari campanii pe care am putut să o văd, să asist: „că autoritățile cenzurează cultura, cântecele noastre, nu cenzurați Katiușa” etc. Această campanie s-a văzut în spațiul public, pentru că îl cântau pe la toate evenimentele lor. Iarăși un element de softpower, folosind cultura și arta, de fapt promovează narațiuni propagandistice.

După ce a ajuns Donald Trump la conducere în SUA, s-au promovat mesaje de felul că „Trump a venit la putere și nu mai susține regimul Sandu, Trump e împotriva globaliștilor”, mai ales după declarațiile oficialilor americani despre USAID la fel s-a făcut o foarte mare campanie împotriva USAID că este o organizație criminală și susține regimul de la Chișinău.

Pe lângă postările singulare, erau postări din campanie, pe care trebuia să le faci ca activist, participant în proiectul InfoLider, în fiecare zi, sau peste o zi. De exemplu, „Eu iubesc Moldova mea”, trebuia să scriem de ce iubesc Moldova, sau „sufletul Moldovei”, sau „fapte bune”, ce fapte bune am făcut. Acestea erau mai inofensive, dar erau și de atac, de exemplu „stop cenzura”. Trebuia să fac zece zile la rând postări despre faptul că în Republica Moldova există cenzură.

Mai multe postări au ținut de situația din România. De exemplu când a plecat din funcție Klaus Iohannis, și-au amintit despre asta la câteva zile și au zis să postăm că și Maia Sandu trebuie să-și dea demisia la fel ca și Klaus Iohannis, „Maia, pleacă după Klaus”. A fost și momentul reținerii lui Călin Georgescu, la fel la câteva zile, probabil că trebuiau coordonate aceste mesaje, ei și spuneau „coordonăm aceste mesaje” cu cineva care-i conduce, și ni s-a transmis să facem două postări, două pe Facebook, două pe TikTok, despre „reținerea ilegală” a lui Călin Georgescu, să transmitem că „asta nu e democrație” și că „așa Europă nu ne trebuie”, că o parte a populației vrea unirea cu România și să le transmitem acestor oameni că nouă nu ne trebuie așa ceva, apropierea de România sau unirea cu România.

A mai fost și acel flash-mob caraghios pe Tik Tok, în care erau puși să se filmeze cum dansează și să transmită mesajul „ce-mi doresc de Anul Nou – gaz ieftin și interzicerea LGBT”, narațiuni pe care foarte bine le recunoaștem din arsenalul grupului Șor. De fapt știm de unde cresc picioarele acestor narațiuni – de la Moscova.

Cei care vorbeau în chaturi cu noi păreau a fi din Federația Rusă

VERIDICA: De mai mult ori în înregistrările pe care le-ați publicat, instructorii spun despre „conducerea noastră”, care este mulțumită, vă încurajează. Cine e această conducere?

Natalia Zaharescu: Foarte bună întrebare... Cei care vorbeau în chaturi cu noi și ne instruiau, presupunem că erau din Federația Rusă, și după accent, și modul în care se exprimau, iar atunci când cineva a întrebat ce să facă dacă vine poliția, au răspuns: „Constituția VOASTRĂ vă protejează”. Presupun că inițial conducerea era blocul Victorie, dar, după cum au spus tot ei, sunt o entitate separată. Presupunem că totuși este și o altă conducere care e direct de acolo, de la Moscova, și coordonează o campanie de dezinformare aici în Republica Moldova.

VERIDICA: Cum ai fost dată afară din rețea?

Natalia Zaharescu: Am fost dată afară din rețea când urma să primesc banii. La o lună după ce am „lucrat” în proiectul InfoLider. Mi s-au cerut datele, numărul de buletin, contul la Promsvyasbank. Ne-am gândit în redacție dacă e bine sau nu să le dăm și am zis că trebui să încercăm această opțiune, să vedem dacă vin bani prin PSB. La câteva zile, nu imediat, am fost exclusă din grupul de pe Telegram, ei au șters toate conversațiile, pentru că aveam și conversații în privat cu acești curatori. Atunci au înțeles că aveau un spion printre ei. Ei spuneau că n-avem „spioni”, dar în final au înțeles că aveau unul.

VERIDICA: Cum crezi, care este impactul unor astfel de investigații? Și anul trecut ați deconspirat cum funcționează rețeaua de cumpărare de voturi, cred că atunci a avut un impact foarte mare asupra alegătorilor...

Natalia Zaharescu: Da, așa am înțeles, că a avut un impact... Noi, la „Ziarul de Gardă”, când facem investigații de acestea de amploare, vrem să arătăm cât mai transparent cum a fost. Noi am arătat cum am intrat și cum am fost dați afară din rețea, în acest caz, de exemplu. Poate că a ieșit destul de lungă această investigație, dar ne-am gândit să dăm toate momentele care au fost relevante. A ieșit o anchetă-reportaj, în care relatez cumva „de la fața locului”, care aici e mediul online, chaturile de pe Telegram. Am vrut să le arătăm oamenilor povestea exactă, cum se întâmplă, cum sunt recrutați oamenii, cum sunt manipulați, convinși... Scopul meu ca autoare a acestei anchete a fost să arăt cum s-au întâmplat lucrurile. Sperăm ca oamenii să vadă și să înțeleagă. Și autoritățile mai comunică pe subiectul acesta, informează populația că sunt campanii pe rețele sociale, dar iată din interior cum sunt organizate lucrurile, cred că e curios să afle lumea și pentru mulți a fost interesant să vadă. Poate că autoritățile noastre trebuie să comunice cu rețele de socializare, știu că au o comunicare, și să atenționeze despre campaniile concertate, ca aceste conturi să fie blocate, raportate, iar oamenii care stau pe rețele sociale să fie mai atenți la aceste conținuturi, să înțeleagă că atunci când se repetă un mesaj într-un mod suspect, trebuie să se uite cu un ochi critic.

Timp citire: 11 min