Deși rulajul de pe cardul bancar îmi arată că o duc mai bine în 2025 față de anul trecut, realitatea economică mi se pare mai grea. Obiceiurile de consum parcă nu s-au schimbat structural, bani ar trebuie să ajungă, dar nu e așa. Ca să o spun mai pe șleau: mi s-a acutizat sentimentul sărăciei. De ce?!
Lumea vinului trăiește o revoluție lentă și tăcută, dar profundă. Datele publicate de Organizația Internațională a Viei și Vinului (OIV) trasează un portret alarmant, al unui sector aflat la răscruce. De 60 de ani nu s-a produs și consumat atât de puțin vin în lume. Date valabile și pentru Republica Moldova, unde, în ultimii ani, la 1 hectar de viță de vie plantat, revin 5 - defrișate.
E o problemă actuală cu vinurile cu un conținut de alcool tot mai mare, iar schimbările climatice reprezintă principalul aspect.
Presa rusă a lansat recent o narațiune falsă, potrivit căreia Uniunea Europeană ar închide piața pentru vinurile moldovenești. În realitate, UE rămâne cel mai mare importator de vin moldovenesc, iar sectorul vitivinicol din Republica Moldova a făcut pași importanți pentru a se alinia standardelor europene.
În decembrie 2013, secretarul de stat american, John Kerry, participa la lansarea noului brand de țară al vinificației din Republicii Moldova — Wine of Moldova. Un brand elaborat, inclusiv cu sprijinul USAID.
Deși le văd de mulți ani prin capitalele europene sau la Chișinău, am tot ezitat să folosesc trotinetele electrice. Gheața s-a spart în Italia: după semimaratonul din Chianti — obosiți să mai facem drumul pe jos de la metrou la hotel — am luat trotineta. Și a început! Uauuuu! Nu-i complicat de condus, e nostim, e fain, e cool, e o soluție de mobilitate, la urma urmei!
Poate că nu v-ați gândit vreodată că atunci când alegeți o sticlă de vin în supermarket, instinctiv, veți selecta una mai grea. Mai “premium”. În esență, toate ele conțin 0.75 litri de licoare bahică. Mă refer la cea mai populară sticlă, nu la Magnum sau Baltazar. Vinul are gustul la fel, însă ambalajul îi poate dubla greutatea. Companiile vinicole știu acest truc de marketing și-l folosesc din plin
Într-un sat frumos, cel mai frumos din lume, chiar pe malul Prutului, în Costuleni, Ungheni, am trei case. Una mai frumoasă ca alta; situate toate trei într-o singură curte. Buneii mei, părinții, eu — cu alți doi frați — le-am locuit, pe rând sau împreună. Au mai trăit puțin nepoții, până s-au pustiit casele.
Într-un magazin din Beijing, China, dau întâmplător de un vin moldovenesc. Se numește Via Matei, un Cabernet Sauvignon sec. Costă 55 yani (6.99 euro) și stă alături de un vin bordolez, pe același raft, la un preț similar.
Dezinformarea folosește o varietate de tactici de manipulare. Poveștile de dezinformare pot fi create cu ușurință prin combinarea subiectelor provocatoare.
Raportează